Nehéz kiigazodni a folyton változó elektronikus zenei műfajok dzsungelében, ezért időről-időre bemutatunk nektek egy stílust, hogy közelebb hozzuk azok számára, kik érdeklődnek az elektronikus zene iránt, de nem tudják hol kezdjék az ismerkedést.
Az elektronikus zene a 80as években született, 3 fő műfaj alkotja a gerincét, ezekből nőttek ki a későbbi műfajok és alműfajok. A house Chicagoban jött létre, a techno Detroitban és a trance Németországban. Általános tévhitként, hogy a techno kifejezést sokan alkalmazzák az összes elektornikus zenei műfajra, holott ez egy teljesen különálló műfaj, a maga történetével és ismertetőjegyeivel. A 80-as évek közepén 3 lelkes DJ tette le a techno alapjait Detroit külvárosában: Derrick May, Juan Atkins and Kevin Saunderson. A techno kifejezetten befogadó műfajt, sok másik stílus hatott rá, főleg a house, így rengeteg alműfajjal rendelkezik.
Kustán Gergő a magyar elektronikus zenei szcéna kialakulásáról:
Nagyjából az acid-el (és a Depeche Mode klubokkal) indult minden itthon, ezekből az időkből olyan helyszíneket lehetne feljegyezni, mint az FMK (Fiatal Művészek Klubja), Viking Klub, ezeken a helyeken voltak a kultikus X-Lab partik, aztán a Total Car, Fáklya Klub(!), Fortuna, Supersonic Technikum. Olyan nevekhez kötődik ez az időszak, mint a már említett X-Lab-os csapat, Titus és Tádeusz, Bernáth/y Sándor, az A.E. Bizottság alapítóból lett techno zenész, akinek (és fiának, Zsigának) köszönhetjük az első hazai techno liveact-et, a Love Barikád bulikat, az első elektronikus zenei helyszínt a Szigeten, hasonló néven, és a szcéna kult fanzine-ját a Gépszavát, valamint több underground klubot is. De nem sokkal később kezdték bontogatni a szárnyaikat olyan ma is aktív arcok, mint a Isu a Minimalheadz-től, Mango, vagy Naga, Oleg. Ekkoriban voltak a Törökbálinti katlan bulik, vagy a Dork & Kozma féle Frankhegy, aminek az utolsó felvonásán mi is tátott szájjal álltunk és szerettünk bele 1 szempillantás alatt az egészbe.
Ebben az időszakban még nem váltak szét élesen a stílusok, általánosan óriási nyitottság és érdeklődés jellemezte a bulizókat, persze ehhez azt is hozzá kell tenni, hogy nem volt egy hétvégén 30 esemény Budapesten és internetezni sem igazán tudtak az emberek, hogy autodidakta módon váljanak egy bizonyos réteg stílus szakértőjévé, mint ma. A Tilos rádió és a kézről kézre adott flyerek jelentették az információs forrásokat (https://vimeo.com/84910507).
Szóval a 2000-es évek elején kapcsolódtunk be mi is ebbe az egészbe. Pont elcsíptük a hőskorszak legvégét, vagy az is lehet, hogy már csak olyan utórezgéseket, amik hasonlítottak rá. Véleményem szerint a goában még egész sokáig lehetett érezni momentumokat ebből a már-már naivan nyitott (amúgy csodálatos) hozzáállásból, aztán persze azok a bulik is konformizálódtak a maguk módján.
Mi már leginkább második-harmadik generációs, mára persze szintén kult helyekre jártunk, mint a Kultiplex, Süss fel nap, Kashmir, Jailhouse. Az első saját bulink még a Supersonic Technikumban volt, amivel Bernáth/y Sándorral közösen, sok év után vittük vissza az elektronikus zenét a klubba. Ilyenkor már célirányosan jártak az emberek bulizni, voltak techno, house és goa bulik, vagy pl. a Bladerunnaz már európai mércével is meghatározó promoter brigádnak számított a drum and bass-ben. Aztán jött a Merlin. Itt muszáj megállnom, mert az én pályafutásom során ez volt “A KLUB”, ezt azért fontos megemlíteni, mert ezzel el is értünk a jelenbe, amikor is véleményem szerint nincs ilyen Budapesten, rendezvényhelyszínek vannak, de klub egy sem, vagyis van a Lärm, aminek megvannak a maga adottságai, de jelen helyzetben vitathatatlanul életmentő szerepet tölt be.