Amit tudnod kell a mai Black Fridayről!

A Black Friday, azaz fekete péntek a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely ott néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. A kifejezés 1966-ban keletkezett, használata 2009-re vált általánossá. Mivel a hálaadást az Egyesült Államokban november negyedik csütörtökjén ülik, a fekete péntek november 23-29. közé esik. Magyarországon első alkalommal 2015. november 27-én tartották meg a kiskereskedelemben a Black Friday nevű akciót, amelyen átlagon felüli árkedvezményeket kínálnak a vásárolóknak. De lássuk, mire érdemes figyelni ezen a napon!

Mindig tedd el a blokkot!


A kereskedő semmiféle árura tett panaszt nem köteles, blokk nélkül, figyelembe venni. Nem elég megőrizni a nyugtát, célszerű vásárláskor ellenőrizni is azt, ugyanis vannak olyan üzletek, ahol a tényleges termékek listázása helyett egy üres, blokk kinézetű papírfecnit nyomnak a vásárló kezébe, amit esetleges reklamáció esetén nevetve vesznek semmibe. Elvileg a nyugta elég egy-egy áru visszaváltásához/cseréjéhez, a gyakorlatban biztosabb ragaszkodni az elektronikai termékek vásárlásakor kapott jótálláshoz is.


via GIPHY

Nem kötelesek cserélni, kivéve, ha hibás a termék


Semmi nem írja elő, hogy az üzletek kötelesek visszacserélni egy terméket, de általában gesztusból megteszik. Egészen más a helyzet azonban, ha hibás termékről van szó!

Vannak olyan árucikkek, amikhez kötelező jótállás tartozik, így, ha az önmagában hibás termék a vásárlástól számított három napon belül visszajut a forgalmazóhoz, ő köteles, javítás helyett, egy  teljesen újjal pótolni azt.

Az akciós termékek esetében is érvényesíthető a szavatossági jog, abban az esetben, ha a leértékelés okául nem az adott hiba szolgált. Ha az akció ellenére nem hívták fel figyelmünket semmilyen meghibásodásra, akkor ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a teljes árú termékekre.

Most pedig jöjjön a bónusz. Online vásárláskor a reklamáció ideje nyolc napra ugrik, sőt a forgalmazó akkor is köteles visszacserélni az árut, ha annak állapota tökéletes, csak szimplán nem tetszik a vásárlónak.

Az internetes vásárlás hátrányai: 

  • Nem tudjuk megnézni a termék színét, méretét, tapintását. Könnyen érhetnek minket meglepetések az áru érkezésekor
  • Nem mindig fogadja el a rendszer a bankkártyánkat
  • Előfordulhat, hogy az áru soha nem érkezik meg
  •  Számolnunk kell az adathalászat veszélyeivel
  • Szállítás közben megsérülhet az áru
  • Többet és könnyebben költünk a virtuális bevásárlótérben


via GIPHY

Az internetes vásárlás előnyei:

  • Gyorsabb, időtakarékosabb
  • Nem kell sorban állni, cipekedni, nem vagyunk nyitva tartáshoz kötve
  • 8 munkanapon belül indoklás nélkül a fogyasztó elállhat a vásárlástól
  • Környezetkímélő, hiszen nem növeljük a károsanyag-kibocsátás mértékét az autóval való közlekedéssel a bevásárlóközpontig
  • Olcsóbb, hiszen a webáruházaknak kevesebb a költségük, mint a hagyományos boltoknak, és ez a termékeik árában is megjelenik. A szállítás költsége is jellemzően alacsonyabb, mint a személyesen történő vásárlásnál (beépítve az árba)