Érzelemdömping, nemzetek sokasága és díjeső – Ezt nézd a Cinefesten!

A miskolci Jameson Cinefest tömérdek remek filmet kínál az érdeklődőknek, de melyik filmeket várhatjuk a legjobban, egyszerű, szórakozni vágyó nézőként? Rövid leírás a legérdekesebb filmekről.

Egyszerre kínál forró pillanatokat, drámát és nevetést egyszerre a Don Jon című film, melynek főszereplője nem kisebb fába vágja a fejszéjét, mint hogy megtalálja a tökéletes szexet. Az Ilo Ilo Cannes-ban megkapta az Arany Kamera díjat, így a minőség már adott az alkotásban, melyben egy filippínó bejárónő nehézségeit követhetjük figyelemmel, némiképp boldogan is, míg be nem üt a válság… Ugyancsak a bevándorlók életét dolgozza fel a Metro Manila, ahol a rizsföldekről Manilába menekült Oscar küzdelmeit nézhetjük végig, mely már csak azért sem könnyű, mivel a férfi pénzszállítóként olyan munkába kezd bele, amivel nem igazán mehet el biztosítást kötni. Robert Redford küzdelmét nézhetjük végig a már címében is csupa nevetést ígérő Minden odavanban, ahol egy bajba keveredett halász néz szembe halandóságával. Nem sok kacajt, ám annál több mély gondolatot ígér a Miele, melyben egy szenvedőkön segítő nő találkozik egy férfivel, aki úgy érzi, eleget élt és most már ideje meghalnia – holott semmi baja nincs. Ez a hozzáállás persze nem nyeri el Miele tetszését… Az utóbbi két évtized legjobb német debütjének tartják a Tore táncát, melyben egy keresztény punk mozgalom életét követhetjük végig, illetve erőszakos, brutális játékait melyekkel egy új tag hitének mélységét tesztelik.


A jövő című filmben az árvává vált Biancával köthetünk két órás barátságot, aki először egy rablás miatt fekszik egy vak remete ágyába, hogy később persze megtalálja a tiszta boldogságot. Ugyanilyen lelki felemelkedést mutat be a Kelet című thriller, melyben egy FBI ügynök realizálja azt, hogy a nagykutyákat gyilkoló rosszfiúk nem is olyan rosszfiúk. Egészen mást fedez fel a Kuba nevű tornász a Tiltott szerelem – most ti is dúdoljátok, ugye? – című lengyel drámában, melyben két férfi talál egymásra, felvéve a kesztyűt a bigott társadalom ellen. Pedig a társadalomra várnak meglepőbb dolgok is – például a Te és az éjszaka című filmben, melyben A Kurva, A Sztár, A Csődör és A Tini csapnak egy laza orgiát. Kicsit lazábban dolgozza fel a szabadság témáját A nyár királyai, melyben a már majdnem a férfivé vált Jon Toy haverjaival próbál felnőni egy erdő közepén alapított kis kommunával, mely bőven biztosít humoros jeleneteket. Kissé máshogyan figyelhető meg a felnőtté válás az Öld meg kedveseidben – itt Allen Ginsberg, William Burroughs lés Jack Kerouac barátságának kezdetét követhetjük nyomon, melynek vége lazán a beat korszak lett.


A versenyen kívüli Kitekintő kategóriába tartozó filmek is bőven ígérnek izgalmakat. Ilyen például A múlt francia-iráni mű, melyben a három főszereplő múltja nem igazán hemzseg a kellemes tényekben, így thrillerhez méltó feszültség alakul ki köztük. A múlt után ugorjunk a jövőbe, 2018-ba. A rendezői változatát nézhetjük meg a tavalyi Berlinare sztárjának, az Iron Skynak, melyben a Holdon élő nácik szövetkeznek az oda érkező űrhajósokkal, hogy aztán lerohanják a földet. A scifi minden idők legdrágább finn alkotása. Bár nincs versenyben, a Cinefest talán legnagyobb sztárja az Adéle élete, az Arany Pálma-díjas francia dráma, mely két nő szerelmét kíséri végig elejétől a végéig, kegyetlenül őszintén ábrázolva az emberi lélek minden rezdülését. Ugyancsak Cannes sztárja a Fiatal és gyönyörű, ami a csodaszép Marine felnőtté válását mutatja be – a csavar csupán annyi, hogy a kislány prostituáltként kívánja felfedezni az életet. Nem egyszer kerülnek fiatal lányok a kamerák elé – a Frances Ha-ban egyszerű történeten keresztül ismerhetünk fel óriási életigazságokat, miközben végignézzük a bolond Dances bukdácsolását élete rendbetételében.



A Kitekintőben is kialakul az idegenség témája – az Egy dominika spílerben Miguel szenvedéseit nézzük végig, aki az amerikai profi baseball ligába érkezik a Dominikai Köztársaságból, de idegensége miatt nem egy nehézséggel kell szembenéznie, és a játék lesz a legkevésbé nehéz kihívás. A film már csak azért is kiemelkedő, mivel a vetítés után magával a rendezővel beszélgethet a közönség. Mondhatnánk, hogy sok kacagást nem ígér nekünk egy Világvége című film, de messziről sem az apokalipszis témáját dolgozza fel a brit alkotást, hanem egy baráti társaság egy ivászatát, amit a Világvége kocsmában folytatnak, hosszú évtizedek után. Már csak Bruce Derm Arany Pálmával díjazott alakítása miatt is érdemes megnézni a Nebraskát, melyben egy átverésen alapuló utazás során ismerhetjük meg apát és fiát. Az apa jövőre állítólag biztos Oscart kap színészi játékáért.



Négy további filmet ígér a Sundance Chanel válogatása. Erős adag mexikói horrort kapunk a bomló testű biztonsági őr történetével, a Halleyvel, aki egészen elképesztő módon akarja elérni, hogy újra érezze, él… A California Solo egy kis ittas vezetés és drogügylet miatt kiutasításra váró biogazdálkodó kalandjait foglalja össze – micsoda klisék! –, aki egy régi, kínos kapcsolatot éleszt fel azzal az önzetlen érdekkel, hogy tovább tudja élni hippiéletét. Különleges barátságot mesél el a Jess + Moss című amerikai alkotás, melyben egy 12 éves fiú és egy 18 éves lány közös nyarát eleveníti fel – hogy milyen közös témája lehet a két generációnak, rejtély, de a filmből biztosan kiderül.  Az It Felt Like Love is a fiatalok életébe enged betekintést, méghozzá a 14 éves Liláéba, aki a nyarát egyszerű módon akarja megoldani, tapasztalatot akar szerezni a pasizással, ám pont egy olyan fiúba botlik, aki nem biztos, hogy megfelelő lesz első élménynek.


Érdemes hát vonatra ülni és ledöcögni Miskolcra, hiszen az ingyenes vetítéseken minden lehetséges érzéssel szembesülhetünk, no meg témák és nemzetek elképzelhetetlen sokaságával. Nem hiába lett Európa egyik legfontosabb filmfesztiválja a rendezvénysorozat…

 

Jameson Cinefest

Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál

Szeptember 12-22.

www.cinefest.hu