Március elsején volt éppen száz éve, hogy Budapesten megindult a menetrend szerinti buszközlekedés. 1915. március elsején az Andrássy úton indult el a főváros első autóbusz járata: a Dózsa György út és a Bajcsy-Zsilinszky út között két jármű, egy benzinmotoros és egy elektromos (!) szállította az utasokat. A budapesti buszozás centenáriumára a BKK 28 csuklós hibridbusz indításával, mi pedig egy képgyűjteménnyel készültünk – fogyasszátok egészséggel!
Az első képen az XX-2-es forgalmi rendszámú buszt láthatjuk a Bajcsy-Andrássy saroknál, mögötte a kisföldalatti megállója fölé épült gyönyörű szép, szecessziós díszes csarnok. A buszoknak ekkor még nem volt meghatározott megállója, csak le kellett inteni őket és a sofőr megállt előttünk, aztán szólni mielőtt leszállnánk.
forrás: Fortepan
A következő képen egy emeletes Ganz-Büssing buszt láthatunk, amelyet 1917-ben állítottak szolgálatba. Sokáig azonban nem közlekedett, az első világháborúban fellépett benzin és gumihiány egy időre véget vetett az autóbuszközlekedés stabil fejlődésének.
forrás: Fortpan
1929 októberében már 29 autóbusz pöfékelt Budapest utcáin. 1930-ban megnyitotta kapuit az első állandó buszgarázs. Az alábbi képen az Erzsébet hidat látjuk 1932-ben – nem csak buszok, de még villamos is is járt rajta!
forrrás: Fortepan
Az első trolibusz 1933 decemberében indult útnak, a Vörösvári út és az Óbudai temető között szolgált.
forrás: Fortepan
A második világháború során a budapesti autóbuszállomány fele ment teljesen tönkre, 1947-re mindössze 112 darab buszt sikerült újra üzembe helyezni – ezek közül néhányra vaskereket szereltek fel, és kvázi villamosként használták őket.
forrás: Fortepan
1948 tavaszán készült el az első önhordó autóbusz, a Tr 3.5, ami a jól ismert Ikarusok előfutára volt. A járműtípust egy 12 halálos áldozatot követő baleset miatt még pályafutása elején kivonták egy hónapra a forgalomból, de a fékhiba kijavítása után újra flottába állították.
forrás: Fortepan
1949-ben adták át a méreteivel világrekordernek számító Kelenföldi Autóbuszgarázst, ami jelenleg is használatban van. 1997-ben műemléknek nyilvánították, ma több mint háromszáz buszt képes befogadni.
1960-ban állt forgalomba az első csuklósbusz (magyar találmány!), bár prototípusai már a 20-as években megjelentek Európa különböző városaiban.
forrás: Fortepan
Terheléspróba 1964-ben az új Erzsébet hídon. A kép jobb szélén látható Ikarusok még mindig serényen szolgálják a budapesti tömegközlekedőket, de a világ sok másik városában is tisztelik őket elnyűhetetlenségükért.
forrás: Fortepan
1968-ban alakult meg a BKV, az FVV, FAÜ, a BHÉV és a fővárosi hajózási társaságok egyesítésével. Ez a fotó a Rákóczi úton készült egy évvel később, a háttérben a Keleti.
forrás: Fortepan
A városi buszok archetípusa, az ikonikus Ikarus 260-as reklámfotóhoz pózol a Tabánban, 1972-ben.
1982-es fejlesztés a PALT névre hallgató reptéri busz, amit az Ikarus az AUTOKUT-tal és a Csepeli autógyárral közösen dolgozott ki és gyártott le. A busz egyszerre töltött be csomagtargoncai, utaslépcsői és utasszállítói funkciókat, a közúti forgalomban is részt vehettek, épp elég alacsonyak voltak ugyanis még ahhoz, hogy a hidak ne vigyék le tetejüket.
1988-ban a BKV több héten keresztül tesztelte Budapest útjain a 293-as duplacsuklós Ikarus prototípust, ami 22,5 méteres hosszával igazi monstrumnak számított: 229 utas fért fel rá. Sajnos nehéz irányíthatósága miatt a busz nem lett nagy kedvenc a vállalatnál, gyorsan ki is vonták a forgalomból.
Az Ikarus első új generációs busza a 415-ös normálpadlójú sorozat, amivel először 1987-ben ismerkedhetett meg az utazóközönség.
A BKV 2004 és 2006 között 150 darab Volvo 7700A típusú buszt vásárolt meg, majd 2009-ben tovább folytatta a járműpark fiatalítását brüsszeli buszokkal. 2013-ban 150 buszt szervezett ki a vállalat alvállalkozóknak, 2014-ben 18 új építésű Ikarus állhatott végre forgalomba, március elsejétől pedig 28 hibrid busz vette nyakába a fővárost – ez meg Európa-rekord! Sehol máshol a kontinensen nem közlekedik ennyi hibrid autóbusz, mint tegnap óta Budapesten.