A Je Suis Belle nem egy olyan divatmárka, amely behódol az éppen aktuális irányzatoknak. Dévényi Dalma és Kiss Tibor ruhái szellemesek, gyakran meglepőek, de mindenképpen jól körvonalazódik bennük a koncepció. Tilda Swinton színésznő is az ügyfeleik között van – rendszeresen Je Suis Belle ruhákban jár.
Tiborral beszélgettünk a brand „evolúciójáról”, és arról, hogy hogyan kerültek be a nemzetközi művészkörforgásba.
Je Suis Belle – honnan a név?
Nagyon gyorsan ki kellett találnunk egy nevet, már akkor, amikor az első kollekció gyakorlatilag még nem is körvonalazódott. Igazából azért választottuk, mert nagyon tetszett a hangzása, és innentől nem volt menekvés: arcátlansága és spontaneitása éppen azt az irányt fejezte ki, amely felé haladni akartunk. Igazából egy idióta ’80-as évekbeli francia szintipop számtól ered az elnevezés. Már nem is emlékszem, valami olyasmiről szól, hogy csípjük ki magunkat, és induljunk a dizsibe…
Beszéljünk a ruhákról. Hogyan jellemeznéd a Je Suis Belle-stílust?
Praktikus, hordható ruhákat tervezünk, amelyekben mindig van valami truváj. Az a cél, hogy a ruhákon átsüssön a dizájnhoz és magához a tervezési folyamathoz kötődő kapcsolat. De persze tervezünk ruhákat a mindennapokra is, nem akarjuk, hogy a spontaneitást és szabadságot bárminek az oltárán is fel kelljen áldozni, hiszen ez a márka legfontosabb üzenete.
Az utóbbi évek kollekcióit figyelve a személyes véleményem az, hogy nagyon szembeötlő a változás. Sokkal inkább a hordhatóságra, mint a kísérletező kedvre került a hangsúly.
Ez igaz, és tudatos döntés eredménye. Az első kollekciónk kísérletező volt: tudnunk kellett, hogy a dolog működőképes-e, van-e rá kereslet, miközben a helyünket kerestük a magyar tervezők között. A ruháink mostanra sokkal praktikusabbak lettek, hiszen meg kellett tanulnunk, hogy milyen anyagok illenek a legjobban a Ja Suis Belle-hez, és persze a megfelelő színeket és a nyomott mintákat is ugyanígy meg kellett találnunk. Az utóbbi folyamat nagyon fontos volt számunkra. A legutóbbi kollekciónkban különböző művészekkel – például Szőke Gábor Miklós szobrásszal és Szűcs Attila festővel – dolgozunk együtt, az általuk megálmodott formákat, színeket és stílust integráltuk a tervekbe. Az idei nyári kollekció nyomatain azok a színek és hangulatok tükröződnek, amelyeket egy indonéz utunk során „szedtünk fel”. Azt hiszem, ezek a színek azok, amelyek megkülönböztetnek minket a többi magyar tervezőtől, és egyfajta „Je Suis Belle-érzést” árasztanak.
Egy kétfős csapatban tervezni – már maga a tény is igen nagy kihívás lehet. Kettőtök stílusa hogyan egészíti ki egymást?
A legfontosabb különbség, hogy – nemünk különbözőségéből adódóan – másképp látjuk a világot. Dalma jobban tudja, hogy mire vevők a nők – és azt is, hogy mit hordanának szívesen. Ő jobban tud támaszkodni a megérzéseire, én viszont sokkal inkább tudok elvont koncepció szerint dolgozni. De ez a különbözőség nem okoz problémát: először mindig összeülünk, közösen dolgozzuk ki a koncepciót, a színeket, majd párhuzamosan kezdünk dolgozni. Az első ötletektől a végső megvalósításig sok-sok egyeztetés és módosítás történik.
Miből merítetek ihletet?
A legtöbb inspirációt nem a divat világától, hanem más vizuális művészetektől kapjuk. Az utóbbi időben egyre inkább arra jövök rá, hogy a személyes tapasztalatok, érzések, ötletek, más gondolkodásmódok megismerése, a vizuális ingerek sokkal inkább hatnak rám, mint régebben. Ezek jelentik a kiinduló pontot, amely aztán „testet ölt” később.
Kiknek terveztek?
Olyan nem mindennapi nőknek, akik kreatív területen tevékenykednek, és van mondanivalójuk.
Nemrégiben a Nanushka márka mögé is beállt egy komoly befektető. A Je Suis Belle-nek is ez lehet a jövője?
Jelen pillanatban befektető nélkül is jól elvagyunk, még szerencse, hiszen nem szeretnénk, ha ilyen lépésre lenne szükségünk. Más utat választottunk, a munkánkat egyre inkább a művészet felé szeretnénk eltolni. És a kollekcióktól függetlenül számos olyan projektünk van még, amelyek ugyanilyen fontosak számunkra. Például a kasseli Dokumentán is szerepelnek munkáink: mi „öltöztettük fel” Csákány István „szellemmunkásait” a Ghost Keeping című installációban. Online boltunkat nyáron „nyitottuk”, ahová hamarosan ezeket a projekteket is bevezetjük.
További információk itt!