Befogadó tér és találkozóhely, alkotóknak, alkotni vágyó gyerekeknek és felnőtteknek, szervezeteknek –jobb elnevezés híján – valamiféle modern művelődési, közösségi ház. A noha (nohastudio.hu) kézműves tanfolyamokat, zenei és mozgásfoglalkozásokat, táborokat és kiállításokat szervez az utca emberének.
A stúdió alkotóira támaszkodva pedig egyedi reklámanyagokat tervez és gyárt cégek részére, promóciós tárgyakat, jelmezeket, installációkat. Szabolcsi Miklóssal, a noha stúdió és a delta 9 (delta9.hu) megálmodójával beszélgettünk.
Ötvösök, keramikusok, jelmezkészítők, festők és belsőépítészek is dolgoznak nálatok, hogyan állt össze a jelenlegi csapat?
A nohát 2006 májusában hoztuk létre, azzal a koncepcióval, hogy a különböző szakmájú, de hasonló gondolkodású ipar- és képzőművészek egymást inspirálva és segítve egy térben dolgozhassanak. Ehhez hozzájött a megosztás vágyának megtestesülése, a „művelődési ház” rész, hogy nyissunk az emberek felé és az általuk behozott energia erősítse az eredeti ötletet. A reklámpiacra való egyedi tárgyalkotás már régebb óta működik, amit ez a közeg csak tovább erősít. Fontos, hogy valódi értékeket hozzunk létre és továbbítsunk mindkét területe, úgymint az alkotás öröme, környezetvédelem, egészséges életmód, stb.
Sátrak, standok, jelmezek, kiegészítők és repiajándékok gyártásával is foglalkoztok. Mennyire mozgatják meg a fantáziájukat a cégek repiajándék gyártás terén, vagy még mindig a bögre és toll a „sláger”?
Egyre nagyobb az igény az egyedi, kreatív és igényes ajándékokra céges szinten is. Mivel a piacot ellepték a kommersz ajándéktárgyak, jelenleg mindenki lelkesen és örömmel fogadja a személyre szabott irányvonalat. Mivel csapatunk elkötelezett híve a környezettudatos életmódnak, előszeretettel ajánlunk újrahasznosítással készült ajándékokat is. Szerencsére erre is egyre több cég nyitott, sőt nem ritkán kérnek már tőlünk „cégre szabott” kézműves workshopokat is. Csináltunk már óriás Oscar szobrot hatalmas kaput rekeszekből, fesztiválra orrfüvet. De volt már példa arra is, hogy egy cégnek vándorkiállítást rendeztünk. Egyébként pedig egy toll vagy egy bögre is tud – kis kreativitással – egyedi lenni.
Fontos célkitűzésetek az újrahasznosított nyersanyagok kiaknázása, mondjuk reklámajándékok gyártásához. Ezekhez miként lehet hozzájutni ma Budapesten? Hogyan lehet például építési ponyvát szerezni?
Az újrahasznosítható nyersanyagok beszerzése nagyon változatos. Attól függ, hogy milyen anyagról van szó. Amiket leginkább használunk, azok a nyomtatott áramkörök, építési hálók, reklámponyvák, reklámtáblák, de előfordult PET palack, nyomdai papírhulladék, kupakok, stb. Ezek nagy részétől a tulajdonos szabadulni akar, mert a megsemmisítésnek felelőssége költsége van, de van olyan is, amit gyűjteni, „lomizni” kell. Fontos megemlíteni, hogy ezek az alapanyagok azért nem ingyen vannak, mert, hogy újra használni lehessen kezelni, válogatni és tisztítani kell.
A honlapotokon (delta9.hu) sok referencia található, egyik nagy kedvencem a „szemétóra”, hogyan születik meg egy ilyen ötlet, van-e bevett rutin ezekre a kreatív folyamatokra, vagy minden eset más és más?
A szemétóra egy hulladékkezeléssel foglalkozó vállalkozásnak készült, velük együtt találtuk ki az órát, ami az időn kívül egy hulladéklerakó keresztmetszetét hivatott bemutatni. (Ebben a legizgalmasabb feladat maga a szemét „legyártása”, kutyulása volt) A rutint csak az egészséges szintig működtetjük, igyekszünk mindig friss aggyal és lendülettel hozzálátni az új feladathoz. A lehető legtöbb információt próbáljuk megtudni partnereinktől, hogy megismerjük a pontos igényeket, célokat. Utána beindul a csapatmunka: brainstorming, gyártás előkészítés, mintadarab készítése majd a gyártás.
Végezetül: mik a nagyobb tervek 2012-re?
Szeretnénk a műhelyünket bővíteni, hogy többféle alkotó helyet kaphasson, minthogy a szolgáltatásaink – tanfolyamok, szakkörök – is bővülni fognak.