Őszi színházpremierek, amiket nem érdemes kihagyni

Az egyik legjobb dolog a szeptemberben, hogy újranyitják kapuikat a színházak, elkezdődnek az új évadok, csomó régi klasszikussal és újonnan műsorra tűzött színdarabbal. Mi semmi pénzért nem hagynánk ki az alábbi 8 premiert. 

Büszkeség és balítélet két színészre – Centrál Színház – szeptember 14.

A világirodalom egyik legszebb és máig legnépszerűbb szerelmes regénye a Büszkeség és balítélet. A siker titka Jane Austen néha bonyolultan talányos, néha elrajzoltan nevetséges szereplőiben rejlik – akik, persze, mindvégig imádnivalóan emberiek. A Centrál Színház előadásában színre lép a bájos és eszes Lizzie, a zord és titokzatos Mr Darcy, az álmatag Jane, a kenetteljes Mr Collins, az egymást gyötrő Bennet házaspár, a csacska Kitty és a még csacskább Lydia, és valamennyi rokonuk, barátuk, ismerősük – életre keltőjük pedig mindössze két virtuóz színész, Balsai Mónika és Schmied Zoltán. Az előadás magyarországi ősbemutató – a rendező Ujj-Mészáros Károly (Liza, a rókatündér, X – A rendszerből törölve). További infó ITT.

Secondhand (szovjetűdök) – Örkény Színház – szeptember 28.

Szvetlana Alekszijevics fehérorosz írónő, aki 2015-ben Elhordott múltjaink (The secondhand time) című művéért elnyerte az irodalmi Nobel-díjat, az elmúlt évtizedekben keresztül-kasul utazta a Szovjetuniót, majd annak utódállamait, hogy interjúkat készítsen egyszerű emberekkel, akik szemtanúi voltak a nagy kommunista birodalom széthullásának, testközelből élték át a csernobili katasztrófát vagy az afganisztáni háborút. Ezek a vallomások eddig soha nem tapasztalt éles fénnyel világítják meg a poszt-szovjet társadalmak traumáit, miközben rendkívül részletgazdag leírását adják az átélt eseményeknek. Az Örkény Színház előadása ezekből az interjúkból kívánja meríteni az anyagát, és ugyanolyan kollázs-technikával próbál majd meg építkezni, amilyennel azt a könyv is teszi. További infó ITT.

Három esős nap – Belvárosi Színház – október 1.

Vajon ismerhetjük-e valójában a szüleinket? Értjük őket? Tudjuk milyenek voltak fiatalon? Voltak-e álmaik, vágyaik, mi érdekelte őket, mit éreztek, mi bántotta őket? Egy műterem lakás New Yorkban a 60-as években, két ifjú építész és egy fiatal nő: épp csak belefognak az életbe. Ugyanaz a lakás a 90-es években, már felnőtt gyermekeik próbálják megérteni szüleiket és ezáltal önmagukat. Egy talált napló, benne szűkszavú tőmondat: Három esős nap. Vajon mit jelenthet? Mi történt akkor?

Amerikában Julia Roberts színpadi bemutatkozása volt a darab, Paul Rudd és Bradley Cooper oldalán. Angliában az egyik főszerepet Colin Firth alakította. Nem véletlenül: Richard Greenberg darabja igazi jutalomjátékot kínál, hiszen ugyanazok a színészek játsszák a szülőket és későbbi felnőtt gyermekeiket. 2018 őszén, az Orlai Produkció három kitűnő színésze, Kovács Patrícia, Schruff Milán és Szabó Kimmel Tamás együtt vág neki az izgalmas kalandot ígérő feladatnak. További infó ITT.

A diktátor – Vígszínház – október 11.

Charlie Chaplin legnagyobb hatású műve, A diktátor mélyen humanista alkotás. A kis borbély és a nagy diktátor kettős szerepében önmagához híven most is a hatalommal fordul szembe a zseniális alkotó. Hol kíméletlenül szatirikusan, hol a bohóctréfa eszközeivel oldja fel sok millió ember szorongását. A színész felejthetetlen bajusza, legendás cipője, keménykalapja, mozdulatai mindenki emlékezetébe beleégtek.

Chaplin Korda Sándor magyar származású filmrendező és producer tanácsára kezdte el forgatni a filmet 1939-ben. A diktátorban Ausztria megszállásáig követi Hitler Birodalmának kiépülését és a zsidóság meghurcoltatásának eseményeit. A film bemutatója 1941 márciusában volt. A történet a két világháború között játszódik egy olyan korban, amikor a szegénység és az őrület féktelenné vált. Az emberség és a szabadságba vetett hit elbukott. Az előadás főszereplője ifj. Vidnyánszky Attila. A további szerepeket Szilágyi Csenge, Lukács Sándor, Hajduk Károly, Wunderlich József, Király Dániel, Ember Márk, Gados Béla és Zoltán Áron játssza. A színpadi változatot Vecsei H. Miklós írja. A díszlettervező Antal Csaba, a jelmeztervező Pusztai Judit, a zeneszerző Kovács Adrián. A Chaplin család Magyarországon elsőként Eszenyi Enikőnek engedélyezte a mű színpadra állítását. További infó ITT.

Időfutár – Magyar Színház – október 13.

A 14 esztendős Hanna és barátai az internetgeneráció tagjai, a 21. század gyermekei. Amikor osztályfőnökükkel múzeumlátogatáson vesznek részt, az unatkozó Hanna felfigyel Kempelen Farkas sakkautomatájára és játszani kezd vele. Miután mattot ad a gépnek, váratlanul a múltban találja magát, 1791-ben, Bécsben, Kempelen Farkas műhelyében. A múlt s a jövő találkozása azonban cseppet sem veszélytelen… Főszerepben Döbrösi Laura. További infó ITT.

Legyen férfi, Monsieur Pignon! – Thália Színház – október 13.

Pignonnak utolsó cseppekkel van tele a pohara. A legutolsó, hogy hírét veszi: családfői után könyvelői állásából is ki akarják rúgni. Ilyenkor kell egy barát, akinek támad egy zseniális ötlete. És Pignon, hogy mentse az állását, más ember lesz. Ugyanolyan, de tényleg más. Csak színleg, persze. Ez is elég ahhoz, hogy körülötte a többiek se ismerjenek magukra. A nagysikerű film (Addig jár a korsó a kútra…) színházi változata mulatságos szatíra rólunk, akik néha a legnagyobb kerülővel találjuk meg saját utunkat. További infó ITT.

Az ember tragédiája – Nemzeti Színház – október 19.

Az emberiség drámája az ősszülőktől kezdve, ahogy a világegyetem tágul, egyre nagyobb rálátást nyújt Ádámnak arra az időfolyamra, amit történelemnek nevezünk. Ám az „útvezető”, a megelégedéssel ironizáló „okosördög”, egy olyan jövendő képét festi le, melynek alapja a kétely, felépítménye pedig a tragikum. Lucifer, intést és tudást ötvözve próbálja Ádámot rábírni, ne fogadja el az isteni megoldást. De a Mű, mely immár forog, önmagában, önmaga által győzi le a szkepszist, egy folyamatos harc újra tapasztalása, a közönség, a jövő emberiségének küzdelme által. Madács Imre klasszikusának színpadi változatát Vidnyánszky Attila rendezésében láthatja a közönség. További infó ITT.

Így szerettek ők: Molnár Ferenc – Átrium – október 19.

Mi van az iskolában megtanult életrajzok és életművek mögött? Hús-vér emberek, valódi örömökkel, sorsokkal, kapcsolatokkal, érzésekkel, érzelmekkel és tragédiákkal. A felolvasószínházi sorozat a legismertebb magyar írók és költők művek és könyvek mögötti szerelmi életét mutatja be a Nyáry Krisztián által megírt népszerű történetek nyomán. A sorozat ötletgazdája Réczei Tamás rendező, aki a Szegedi Tudományegyetem bölcsészhallgatóinak kutatásai alapján készítette el az egyes előadások szövegkönyvét. Alföldi Róbert, Parti Nóra és Herczeg Adrienn kölcsönzik Molnár Ferenc, Darvas Lili és Fedák Sári hangját. További infó ITT.