…Te csodás! Margit híd – Budapest dívája

Folytatódik Budapest csodáit bemutató sorozatunk, melyben most egy másik hidat fedezünk fel, a Duna Margitját.

A Margit híd a második híd a Dunán, mely 1872 és 1876 között épült – méreteit tekintve nem kis hölgyről beszélünk, hiszen 607,6 méteres hosszával és 17 méter szélességével igazi dívának számít az épület. Ilyen méretekhez pedig egy grandizóus projekt társult, rengeteg résztvevővel: a francia Societé de Construction de Batignollesszal, a Magyar Királyi Államvasutakkal, a MÁV Építési Osztályával, továbbá két vállalkozóval: Kéler Napóleonnal és Kutlánya Jánossal.

A híd díszítőelemei is a franciáknak köszönhetjük, az oszlopfőket, griffeket, kimérákat és a magyar koronák Wilbrod Chabrol művei, míg a pilléreket díszítő szobrokat Adolphe Thabard készítette.



Ma közlekedésileg a híd a város egyik legfontosabb pontja, már csak a bűvös négyes és hatos villamosok miatt is, amiknek hála olyan menő országban élhetünk, ahol egy szigetre villamos visz minket. A tömegközlekedés 1879-ben kezdődött el az átkelőn egy lóvasút formájában, melyet 1894-ben váltott fel a villamos. 



A Margitszigethez kapcsolód szárnyhidat Zsigmondy Béla tervezte – ekkor úgy néz ki, a franciák már kiszálltak a buliból – és 1900-ban csatolták a hídhoz, hogy pedig még inkább érezzük, hogy mennyire dübörgött a magyar gazdaság, Mihailich Győző tervei alapján 1937-ben kiszélesítették az építményt, hogy legyen plusz két sáv az autóknak.

Bár ekkor a Margit híd már minden pompájával hajolt át a hídon, a második világháború alaposan tönkretette. 1944 november 4-én a németek véletlenül robbantották fel a budai hídfőt – bár nem értjük, hogy lehet véletlenül felrobbantani egy hídfőt – a pesti pedig már direkt semmisült meg 1945 januárt 18-án. A robbantás igazi tragédia volt – közel 140 ember vesztette életét és 30 jármű zuhant a vízbe.



A hidat 1947 és 1948 között építették újra Újvári Pál mérnök irányítása alatt. majd 1978-ban újabb felújítások következtek.



A nagy rekonstrukció 2009 és 2011 között rádöbbentette a város lakóit arra, hogy mennyire is fontos nekik az épület, hiszen ha azon nem lehet átmenni, összeomlik a világ. A felújítások óta a híd teljes pompájában őrzi a Dunát és a két városrészt, Budapest egyik legöregebb hölgyeként.

További érdekességek az UrbFace oldalán!

Ha más fontos budapesti épület vagy helyszín  történelmére is kíváncsi vagy, katt ide! Írtunk már a Batthyány térről, a Lánchídról, de a Budai Várról is!